Kauppalehti uutisoi 24.6.2019, että Järvi-Suomesta halutaan matkailun seuraava Lappi. Alaotsikko indikoi, että loppupeleissä asian ratkaisevat alueen yrittäjät.
Uutisen mukaan ulkomaalaiset matkailijat viettivät jopa 1,2 miljoonaa yötä Järvi-Suomessa vuoden 2018 aikana. Luku on kasvanut jopa 17 prosenttia kolmen vuoden takaiseen määrään verrattuna. Kasvua halutaan jatkossakin: Visit Finlandin ja alueen yrittäjien tavoitteena on tehdä Järvi-Suomesta Lappiin verrattavissa oleva matkailukohde.
Kestävä matkailu on luonnon ja kulttuurin vaalimista
Matkailumarkkinointiyhtiö goSaimaan johtaja Juha Sorjonen puhuu mielestäni haastattelussa erittäin osuvasti siitä, että alueen matkailun kehittämisessä avainasia on huolehtia luonnon kestävyydestä.
Maailman matkailujärjestön mukaan kestävä matkailu on “matkailua, jossa otetaan täysimääräisesti huomioon sen nykyiset ja tulevat taloudelliset, sosiaaliset ja ympäristöön kohdistuvat vaikutukset, jotka käsittelevät vierailijoiden, teollisuuden, ympäristön ja isäntäyhteisöjen tarpeita”.
Kestävän kehityksen matkailun pitäisi käyttää kohteen ympäristöresursseja optimaalisesti, ylläpitää ekologisia prosesseja ja auttaa säästämään biologista monimuotoisuutta sekä luonnonperintöä. Ympäristön arvomaailman lisäksi määritelmissä puhutaan paikallisen kulttuuriperinnön ja arvomaailman kunnioittamisesta.
Kestävä matkailu vastaa varsinkin eurooppalaisten matkailijoiden odotuksia, koska lähes kolmasosa kuluttajista (29 prosenttia) todennäköisesti valitsisi yrityksen, jonka ympäristötietoisuus on muita korkeampi. Tällä hetkellä vain 17 prosenttia matkailualan yrityksistä on ympäristöystävällisiä. Edellä olevat prosenttiluvut on poimittu eurooppalaiselta Green Ideas For Tourism -sivustolta.
Ympäristöystävällisten matkailualan toimijoiden määrän odotetaan globaalisti kasvavan kuluttajakäyttäytymisen muuttuessa. Camp Land on yksi Suomen matkailumarkkinaa kehittävistä yrityksistä, jonka olemassaolon ytimessä on kestävä kehitys ja paikallisen luonnon kunnioittaminen.
Luksusteltta sopii lisämajoituskapasiteetin tarpeeseen
Järvi-Suomen matkailun viime vuoden kasvuprosentit ovat kieltämättä huimat. Odotan jo nyt ensi keväänä julkaistavia kuluvan vuoden lukuja, sillä Ryanair aloitti huhtikuussa lentoliikenteen Lappeenrantaan useasta Euroopan keskuksesta: tämän vuoden luvuissa tulevat näkymään vierailijat mm. Berliinistä, Bergamosta, Budapestista, Ateenasta ja Thessalonikista. YLE kertoo, että esimerkiksi kesäkaudelle Ryanairilla on ollut myynnissä Lappeenrannan lennoille jopa 68.000 paikkaa.
Nämä matkailijamäärät varmasti näkyvät paikallisessa katukuvassa, mutta tuovat myös haasteen majoituskapasiteetille. Luksustason glamping-telttamme sopivat erinomaisesti ympärivuotiseen majoitukseen, eikä telttakylän perustaminen vaadi investointia yrittäjältä. Lue lisää Kumppaniksi-sivultamme, jossa avaamme tarkemmin yhteistyömallimme yksityiskohtia.
Jos Järvi-Suomesta halutaan “uusi Lappi”, asian todellakin ratkaisevat alueen yritykset.
Janne Tyynismaa
Kirjoittaja on Camp Land Oy:n toimitusjohtaja ja muotoilija. Lahden muotoiluinstituutin ja Keski-Suomen käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksen käynyt Tyynismaa on suunnitellut sekä tuotteita että konsepteja mm. Siparilalle, Iskulle sekä tilasuunnittelua yrityksille, rakennusliikkeille ja yksityisasiakkaille. Hänen intohimona on kokonaisuuksien hahmottaminen ja käyttäjälähtöinen suunnittelu.