OECD:n matkailukomitea (OECD 2018) on määritellyt neljä matkailun megatrendiä vuoteen 2040. Isosta perspektiivistä tarkasteluna matkailijamäärät tulevat tulevaisuudessa kasvamaan ja uudet matkailijaryhmät muovaavat matkailutuotteiden kysyntää – ja sitä kautta koko markkinaa maailmanlaajuisesti. Keskiluokasta on tulossa globaalisti suurin yhteiskuntaluokka. 1980-luvulla ja sen jälkeen syntyneet Z- ja Y-sukupolvet eroavat matkustustottumuksiltaan ja -käyttäytymiseltään vanhemmista ikäluokista muun muassa vapaa-ajan matkan suunnittelun ja sosiaalisen median käytön suhteen.
Z-sukupolvesta 90 prosenttia tekee matkailuun liittyviä päätöksiä sosiaalisen median kautta, jolloin suosittelun merkitys on oleellinen. 2000-luvulla syntyneelle Z-sukupolvelle teknologia ja digitaalisuus ovat arjen itsestäänselvyys: heille maailma on avoin, sillä sosiaalisen median kautta interaktio kenen tahansa kanssa on mahdollista. Metsähallitus uutisoi jo parisen vuotta taaksepäin, että “nyt” on olisi oikea aika panostaa kaupungeissa kasvaneiden lasten ja nuorten luonnossa liikkumiseen kehittämällä kohderyhmää houkuttelevia luontomatkailupalveluita.
Asiakaslähtöisyys Camp Landin konseptissa
Camp Landin näkökulmasta Z- ja Y-sukupolvet ovat yksi keskeisimmistä kohderyhmistä. Asiakaslähtöisyys on huomioitu vahvasti sekä tuotteiden, palveluiden että markkinoinnin konseptoinnissa. Kohderyhmäajattelun on läpileikattava kokonaisuutta siten, että palvelu vastaa segmentin tarpeisiin, poistaa ostamisen esteet, mahdollistaa toiveet ja tuottaa nautinnollisen, sosiaalisessa mediassa suositeltavan ja henkilökohtaisesti muistiinjäävän elämyksen. Tämä ei ole yksinkertaista silloin, kun kehitteillä on täysin uudenlainen hyvinvointimatkailun palvelukonsepti. Kyseessä ei voi olla pelkkä yrityksen toimintoketjujen kuvaus, vaan asiakkaan odottaman arvon syntymisen sanoitus.
Palvelukonseptimme asiakaslähtöisyys ei kuitenkaan nojaa pelkästään modernien sukupolvien tarpeisiin ja haasteisiin. TEM:n matkailun toimialaraportin mukaisesti myös muut nousevat kohderyhmät on huomioitu: yksinhuoltajaperheet, vauraat yli 65-vuotiaat eli silver surfers -ryhmä sekä 50-luvulla syntyneet baby boomers -sukupolvet. Myös ns. 3G-matkailua (three generations) tutkitaan nousevana trendinä, samoin kuin Skip generation -matkoja, jolla tarkoitetaan isovanhempien ja lastenlasten tekemiä vapaa-ajan reissuja.
Seuraavassa pääset tutustumaan määrittelemiimme visioskenaarioihin, joissa yllä mainitut kohderyhmät toistuvat ja tarinat on rakennettu vuodenaikojen mukaan ympärivuotisuuden korostamiseksi. Visioskenaarioissa on keskitytty kotimaan markkinan määrittelyyn.
Nuutti & Nuppu: pääfokuksessa kesä, palvelun löytäminen ja netin suosittelijat
Nuutti ja Nuppu viettävät koti-iltaa Helsingissä kerrostalokaksiossaan. Kumpikin heistä on kotoisin maalta, mutta he ovat päätyneet pääkaupunkiin töiden perässä. Lapsuudenkodit ja mummolat on jo myyty perikuntien toimesta, joten viikonloppumatka luontomaisemiin kotiseudulle on poissuljettu.
Nuutti ehdottaa avovaimolleen yhden yön retkeä Nuuksion kansallispuistoon telttailemaan. Kesäyö oman rakkaan kanssa samassa makuupussissa ja pitkät keskustelut nuotion ääressä kuulostavat Nupusta houkuttelevilta, mutta mieleen nousee runsaasti kysymyksiä:
– Onko meillä edes retkikeitintä tai kunnollisia makuualustoja? Mitä jos sataakin vettä, päästääkö se Provinssirockia varten ostettu teltta vedet sisään? Pitääkö sinne viedä omat halot tulia varten? Varmaan tarvittaisiin rinkka ja karttakin – mistä ne ostaisi ennen perjantaita, Nuppu pohtii.
Pariskunta päättää etsiä netistä vaihtoehtoja telttaretkelle. Nuutti googlaa sanaparin “erilainen telttailukokemus” ja päätyy lukemaan kymmenien ihmisten kokemuksia glamping-telttailusta. Arvioissa hehkutetaan Helsingin Vallisaaressa sijaitsevaa kolmen teltan miljöötä, jossa pääsee aistimaan ja kokemaan luonnon, mutta voi yöpyä kaikilla mukavuuksilla varustellussa puurakenteisessa teltassa.
Nuppu nyökyttelee tyytyväisenä: tässä vaihtoehdossa ei tarvitse pelätä heräävänsä keskellä yötä märästä teltasta. Innostus kasvaa entisestään, kun Nuutti lukee Camp Landin verkkosivuilta, että tulijoita odottaa ruokakori kahden hengen illallista ja aamiaista varten.
– Aivan mahtavaa, taidan ottaa kitaran mukaan ja soitella iltanuotiolla. Varataan sinulle samantien lauantaiksi suppailulauta, kun olet sitä aina halunnut kokeilla, toteaa Nuutti innostuneena ja tekee varauksen Vallisaareen puhelimellaan.
Eemeli & Ella: pääfokuksessa syksy, saapuminen, paikallisuus ja digitaalisuus
Laukaalaiset Eemeli ja Ella viettävät alkusyksyä omakotitalonsa terassilla. Ensimmäistä kertaa kahteen vuosikymmeneen he ovat kahdestaan: ainoa lapsi on elokuussa muuttanut pois kotoa ja koti kumisee tyhjyyttään. Eemeli on päättänyt piristää vaimoaan varaamalla yllätykseksi viikonlopun Camp Land Jääskelään. Hän näyttää puhelimestaan varausvahvistuksen Ellalle.
– Onpa sydämellinen ja persoonallinen viesti. Teksti suorastaan kutsuu pakkaamaan, Ella kiinnostuu.
Perillä Camp Land Jääskelässä Eemeliä ja Ellaa on vastaanottamassa tyyni ja varmanoloinen henkilö, joka johdattaa heidät henkilökohtaisesti ravintola- ja reception-päärakennukselta rantaan teltan luo. Henkilö kertoo receptionin olevan avoinna kaikkina vuorokaudenaikoina ja palvelevan kaikissa mahdollisissa tarpeissa. Kaikki on aivan, kuten varausvahvistuksessa luvattiin. Rannassa heitä odottavat lämpimänä höyryävät ammeet ja kuohuviiniä laseineen. Sauna on valmiina ja teltan piha on koristeltu tunnelmallisilla kynttilöillä. Teltan edessä olevalle nuotiopaikalle on tuotu puut, sytykkeet ja paikallisilta tuottajilta koottu iltapalakori.
Ella ja Eemeli nauttivat seesteisestä kylpyhetkestä järven rannalla ruskamaisemassa. Iltapalalla Eemeli selaa Camp Land -sovellustaan ja varaa seuraavalle illalle yötuulastusretken. Teltta tuntuu intiimiltä, turvalliselta ja lattiasta kattoon ulottuvasta ikkunasta näkyvä järvimaisema rauhoittaa mielen.
Seuraavana aamuna Eemeli ja Ella käyvät kävelyllä luontopolun opasteita seuraten.
– Voisimme tulla tänne joskus äitini kanssa, kun täällä on esteetön kulku pyörätuolilla liikkumiseen. Ostetaan teltassa ollut Camp Land -kirja hänelle lahjaksi ja varataan reissu myöhemmin, Ella suunnittelee ja jakaa tunnelmallisia valokuvia Facebook-sivuilleen.
Minttu & Mathias: pääfokuksessa talvi, ajanviettäminen miljöössä, poislähteminen
Jyväskylän yliopistossa opiskeleva Minttu herää Camp Land Jääskelän rantateltasta poikaystävänsä Mathiaksen kanssa. Talvinen aamuaurinko on nousemassa järven jään päälle ja maisema kimaltaa kullanhohtoisena. Minttu on halunnut tarjota Saksasta kotoisin olevalle Mathiakselle autenttisen kokemuksen suomalaisesta luonnosta.
Telttaan toimitetun aamupalan nauttimisen jälkeen he suuntaavat päärakennukselle lainaamaan lämpimämpiä ulkoiluvaatteita pakkasen kiristyessä. Heidän yllätyksekseen vaatteiden lisäksi heitä odottavat lumikengät sekä Camp Landin reppu, johon on pakattu kaakaota, eväsleivät ja tuoreet korvapuustit. Mathias on aivan haltioissaan: ensimmäinen yö teltassa oli mahtava kokemus, mutta tällainen yllätys nostaa mielen todella korkealle.
Lumikenkäilyn jälkeen Minttu ja Mathias palaavat teltalleen ja heitä vastaan saapuu hymyilevä henkilökuntaan kuuluva mies. Henkilö kysyy, haluaisivatko he osallistua avannon tekemiseen ja käydä saunasta pulahtamassa järvessä.
– Ei voi olla totta, kuinka täydellistä. Olen aiemmin nähnyt avantouintia vain Instagramissa. Illalle on ennustettu revontuliakin, Mathias innostuu.
Kun Minttu ja Mathias ovat lähdössä seuraavana päivänä pois, henkilökunta tuo heille läksiäislahjaksi saman repun, jossa pariskunta kantoi retkieväitään lumikenkäillessä.
– Tämä muistuttaa meitä aina yhteisestä talviseikkailusta, kiittelee Minttu liikuttuneena.
Kotimatkalla Jääskelästä Jyväskylään Minttu kirjoittaa nettiin arvostelun Camp Land Jääskelän kokemuksestaan ja antaa sille täydet viisi pistettä. Seuraavana päivänä hän vastaa tekstiviestitse saapuneeseen Camp Landin palautekyselyyn.
Vilma & Ville: pääfokuksessa kevät, vaikuttajamarkkinointi, yhteisöllisyys ja vastuullisuus
Some-vaikuttaja Vilma kattaa pöytää keväisen Camp Land Pyhäjärven rantaterassilla Tampereella. Kaiken on oltava täydellistä päivän kuvauksia varten, jolloin Vilman seurueeseen kuuluvat kolme ystäväpariskuntaa nauttivat lounasta ja hänen poikaystävänsä Ville kuvaa videota. Vilman seurue on kutsuttu vaikuttajamarkkinointitarkoituksissa Pyhäjärvelle: kaikki 4 telttaa on varattu heille.
Vilmalle Camp Landin vastuullisuus, ekologisuus, estetiikka ja paikallisuuden kunnioittaminen resonoivat vahvasti. Hänen mielestään yrityksen palvelukonsepti tukee hänen kestävän kehityksen arvojaan ja elämyksellisellinen omatoimimatkailu on jotain, mitä hän haluaakin some-vaikuttajana edistää.
Paikallisista aineksista loihditun keittolounaan kuvausten jälkeen muutama pariskunta päättää lähteä lainata päärakennukselta maastopyörät. Kypärä-GoProt tallentavat lenkin maisemat. Muu seurue viettää päivän laiturilta ja soutuveneestä kalastaen.
– Meistä kukaan ei taida osata kokata kalaa siten, että siitä oikeasti tulisi hyvää. Tilataan Camp Landin kautta ammattikokki – saadaan erityisen hienot annoskuvatkin, Vilma päättää.
Toukokuisen viikonlopun aikana Vilma, Ville ja heidän ystäväseurueensa julkaisevat aktiivisesti sisältöä Instagramissa, SnapChatissa ja muissa some-kanavissa tuhansille pohjoismaisille seuraajilleen. Julkaisuissa toistuvat tutut hashtagit #campland, #pyhäjärvi, #glamping sekä kuvissa näkyvät Camp Landin pyyhkeet, myssyt ja tossut.
Ville koostaa viikonlopusta Youtubeen fiilisvideon, josta tulee viraali ilmiö. Videon seurauksena Camp Landin verkkosivukävijöiden määrä nousee hetkellisesti 28% ja varauksia syntyy 16 kpl tulevalle kesälle.
Janne Tyynismaa
Kirjoittaja on Camp Land Oy:n toimitusjohtaja ja muotoilija. Lahden muotoiluinstituutin ja Keski-Suomen käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksen käynyt Tyynismaa on suunnitellut sekä tuotteita että konsepteja mm. Siparilalle, Iskulle sekä tilasuunnittelua yrityksille, rakennusliikkeille ja yksityisasiakkaille. Hänen intohimona on kokonaisuuksien hahmottaminen ja käyttäjälähtöinen suunnittelu.