Työ- ja elinkeinoministeriön keväällä 2019 julkaiseman matkailun toimialaraportin mukaan Suomen matkailutuloa voidaan kasvattaa tuottamalla korkeakatteisia lisäarvopalveluita kotimaisille ja kansainvälisille matkailijoille.
Ministeriötasolla kasvua odotetaan syntyvän seuraavan vuosikymmenen aikana matkailun ja muiden alojen (esimerkiksi luovat alat, hyvinvointiteknologia, ICT) rajapinnassa tapahtuvan innovaatiotoiminnan tuloksena. Suomen vahvuudet, kuten puhdas luonto ja hyvinvointia edistävät olosuhteet, täytyy koota tuotteistetuiksi ja houkutteleviksi elämyksiksi.
Me Camp Landilla olemme luoneet kansainvälistä ja kansallista segmenttiä kiinnostavan elämyksellisen luontomatkailun konseptin, jonka voi jalkauttaa osaksi vapaa-ajan matkailua niin kaupunkeihin kuin maaseudulle. Konseptimme mukautuu ympäröivään kontekstiin eri vuodenaikoina – se ei ole kalenteriin sidottua sesonkiriippuvaista kausitekemistä. Ympärivuotisuus takaa vahvan kasvupotentiaalin ja kannattavuuden. Luksustelttailun ympärille luotava palvelukokonaisuus saa henkiä paikallista kulttuuria ja alueen omaa kulttuuri-identiteettiä, mutta myös laadukasta designia ja vastuullisia valintoja.
Matkailijoiden trendeistä puhutuimpia tällä hetkellä ovat uudet elämykset, luksus, autenttisuus ja paikallisuus, ympäristötietoisuus, omasta hyvinvoinnista huolehtiminen sekä Y- ja Z-sukupolvien ymmärtäminen. Camp Land on kaikkea tätä. Alla avaamme ideologiaamme trendeihin nähden.
Onnellisuuslomat lepuuttavat
Luonto, hyvinvointi ja terveellinen elämäntapa ovat yksi matkailun vahvimmin nousevista trendeistä. Kun aikaisemmin hyvinvointia haettiin kylpylöistä ja liikuntakeskuksista, nykypäivänä yhä suurempi osa matkailijoista hakee kokonaisvaltaista elämyksellisyyttä, joka lepuuttaa sekä kehoa että mieltä.
Luonto on uusi luksus
Lomalta halutaan ripaus luksusta, mutta fokus on suorittamisen sijaan harmoniassa, moniaistillisuudessa ja mielenrauhassa. Luonnon elämyslomiin linkittyvät myös esimerkiksi suomalainen lähiruoka, retriitinomainen hiljaisuuden hakeminen ja mindfulness. Ennen luksus oli harvojen saavutettavissa, mutta luksuksen asiakassegmentti on laajentunut. Puhutaankin niin sanotusta aineettomasta luksuksesta, kuten onnellisuudesta, puhtaasta ilmasta ja luonnonilmiöistä.
Ympäristötietoinen arvostaa vastuullista matkailua
Vastuullisuus ohjaa aikaisempaa useammin matkakohteiden valintaa ja ympäristöstä huolehtimisesta on tulossa perusedellytys myös suomalaisille matkailualan yrittäjille. Kuluttajat arvostavat kohteita, joissa kokonaisuus rakennusprosessista materiaalivalintoihin aina ruokatarjontaan saakka on mietitty kestävän kehityksen periaatteita kunnioittaen.
Camp Landin palvelukonseptissa hiilijalanjäljen pienentäminen, energia- ja vesitehokkuus sekä kierrätyksen edistäminen on otettu huomioon ja siitä pystytään rakentamaan Y- ja Z-sukupolvia kiinnostava valtti.
Telttojemme pystyttäminen ei kuormita luontoa. Pystyttäminen ei vaadi maahan kajoamista, viemäriputkistoja tai maisemointia. Jos teltta joskus puretaan, jää luonto yhtä koskemattomaksi kuin ennen pystytystä. Tämä on meille kunnia-asia, sillä Camp Landin tärkein arvo on luonnon kunnioittaminen.
Pienempi matkakohde on autenttisempi
Suomessa luontomatkailun kehittämiseen panostetaan voimakkaimmin Lapissa. Iso osa muun Suomen luontomatkailutoimijoista pyörittää yritystä harrastustoiminnan pohjalta tai hyvinkin vaihtelevalla kannattavuudella. Kansainvälistymistä on Lapin lisäksi vain isoilla hotelliketjuilla. Kunnat ja kaupungit toki toivovat alueensa matkailulle kasvua, mutta samaan aikaan mahdollisuuksia saatetaan jopa rajoittaa esimerkiksi kaavoituksella.
Maailmalta myös Eurooppaan on rantautumassa trendi, jossa vähemmän tunnetut ja pienet matkakohteet herättävät yhä suurempaa kiinnostusta. Matkailijat haluavat kokea jonkin paikan autenttisuuden ja koskemattomuuden. Elämyksellisen luontomatkailun hetki on nyt – glampingin kautta voit ottaa irtioton luontoon, mutta pysyä silti mukavuusalueellasi.
Janne Tyynismaa
Kirjoittaja on Camp Land Oy:n toimitusjohtaja ja muotoilija. Lahden muotoiluinstituutin ja Keski-Suomen käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksen käynyt Tyynismaa on suunnitellut sekä tuotteita että konsepteja mm. Siparilalle, Iskulle sekä tilasuunnittelua yrityksille, rakennusliikkeille ja yksityisasiakkaille. Hänen intohimona on kokonaisuuksien hahmottaminen ja käyttäjälähtöinen suunnittelu.